23 augustus 2022
Leestijd: 7 minuten
Gemiddeld is zo’n 15% van de arbeidsmarkt op zoek naar een nieuwe baan. Dit betekent dat zo’n 85% dit niet is. Om dus goede kandidaten voor vacatures te krijgen zal ik ook zeker deze 85% aan moeten spreken. Een goede methode hiervoor is sourcen oftewel het pro-actief identificeren en benaderen van kandidaten. Het probleem met sourcen is echter dat het veel tijd kost, of toch niet?
Sourcen bestaat uit twee hoofdonderdelen namelijk het identificeren van kandidaten en het benaderen van kandidaten. De laatste jaren zien we dat het identificeren van kandidaten steeds makkelijker is geworden. Aan de ene kant zien we dat een steeds groter deel van de beroepsbevolking op LinkedIn zit en dus relatief makkelijk te vinden is. Aan de andere kant zien we steeds meer tools ontstaan die automatisch kandidaten vinden op meerdere platformen een voorbeeld hiervan is Graspr Search. De zoektijd naar kandidaten kun je dus naar een minimum terugbrengen.

Uitblinken in een goed converterende boodschap
Kandidaten benaderen is een ander verhaal. Wanneer ik de perfecte kandidaat gevonden heb, maar ik gebruik de verkeerde boodschap, dan zal de kandidaat alsnog niet op gesprek komen.
Sourcen gaat dus veel meer over de juiste boodschap gebruiken dan het gebruik van ingewikkelde boolean strings of bijvoorbeeld ‘black hacks’ om Facebook groepen binnen te komen. Dit betekent dan ook dat je als sourcer met name moet uitblinken in goed converterende boodschappen om potentiële kandidaten te benaderen en dus zeker niet het bekende ‘ben jij of ken jij?’
Word heer en meester
De bovenstaande trend betekent dus dat je als sourcer een meester moet worden in het schrijven van effectieve boodschappen en minder in het bouwen van ingewikkelde strings. Het betekent ook dat je als recruiter, die sourcen als onderdeel van jobmarketing toe wil passen, met de juiste tool en boodschap dit ook steeds makkelijker binnen de werving voor specifieke vacatures toe kan passen.
Ben jij klaar om je te gaan verdiepen wat de perfecte boodschap is voor jouw doelgroep en dus meer recruitmentmarketeer worden?
Dit blog is geschreven door Sandor Snoeren.
Eens sparren over sourcen?

Sandor Snoeren
Managing director