Categorieën
Candidate Experience

Invloed van de eindstatus op de beleving van de CX

4 juli 2022

Leestijd: 6 minuten

Vanaf 2019 zijn wij druk bezig met het uitvoeren van een grootschalig CX benchmark onderzoek. In totaal hebben kandidaten verdeeld over 18 werkvelden meegewerkt aan ons onderzoek. Van starter tot ervaren professional en van zorg tot IT. In dit blog zullen wij de eerste resultaten van de benchmark delen en een verschillenanalyse naar eindstatus maken.

Ons belangrijkste middel om de CX door te meten is d.m.v. de Candidate Promotor Score (CPS). Bij de CPS bereken je hoeveel kandidaten jouw organisatie aanraden als werkgever door het percentage detractors van de promotors af te trekken. Wil jij ervoor zorgen dat meer kandidaten jouw promoten? Onderzoek dan de onderdelen die de detractors onvoldoende ervaren.

Als we kijken naar de gemiddelde CPS over alle respondenten dan is dit 31. Dat lijkt erg positief, maar als we een onderverdeling naar eindstatus maken, dan blijken zowel de CPS van afgewezen als teruggetrokken kandidaten onder de norm van 0. Daarentegen is de CPS van aangenomen kandidaten 84 (!). De eindstatus heeft dus ontzettend veel invloed op de beleving van de gehele CX.

Als we kijken naar de gemiddelde CPS over alle respondenten dan is dit 31. Dat lijkt erg positief, maar als we een onderverdeling naar eindstatus maken, dan blijken zowel de CPS van afgewezen als teruggetrokken kandidaten onder de norm van 0. Daarentegen is de CPS van aangenomen kandidaten 84 (!). De eindstatus heeft dus ontzettend veel invloed op de beleving van de gehele CX.

Naast de CPS hebben wij ook de verschillende touchpoints onderzocht. Ieder touchpoint is een contactmoment tussen de kandidaat en de organisatie. Ook de touchepoints worden veel positiever ervaren door de aangenomen kandidaten dan door de teruggetrokken en afgewezen kandidaten. Waar de aangenomen kandidaten de touchepoints gemiddeld een 4,3 geven op een schaal van 1 tot 5, is dit bij afgewezen kandidaten 3,5 en bij teruggetrokken kandidaten 3,7.

Wil jij ook ontdekken hoe jouw CX ervaren wordt?

Sandor Snoeren

Managing director