Leestijd: 7 minuten
Veel organisaties (h)erkennen het potentieel van referral als wervingsinstrument. Vele onderzoeken laten zien dat referral het kwalitatief beste kanaal is tegen de laagste kosten. Het is dan ook niet zo gek dat veel organisaties de ambitie hebben om referral in te gaan zetten binnen hun wervingsstrategie. Er zijn echter maar weinig organisaties die referral ook echt succesvol krijgen (meer dan 30% van de hires uit referral). Hoe komt het nu dat er maar zo weinig organisaties zijn die zo’n succesvol wervingskanaal niet van de grond krijgen? In dit blog noemen we de vijf belangrijkste valkuilen.
Valkuil 1: Referral niet continu activeren
Veel organisaties denken dat als ze een referral programma op hun intranetsite zetten en een interne lanceringscampagne inzetten dat iedereen in de organisatie de komende jaren actief gaat bijdragen aan referral. Bij meeste medewerkers is het aandragen van potentieel nieuwe collega’s niet top of mind. Collega’s zullen dan ook frequent herinnerd moeten worden dat ze bij kunnen dragen aan de groei van de organisatie. Doe je dit niet dan zakt de motivatie al vrij snel weg en daarmee het gehele referralprogramma.
Valkuil 2: Er is geen of onvoldoende incentive
Bij schrijfstijl wil je inderdaad een creatieve tekst schrijven, maar het gaat verder dan dat. Bij schrijfstijl zijn ook zaken van belang als cliché-woorden vermijden, discriminerende bewoordingen vermijden, niet te moeilijk schrijven etc.
Valkuil 3: Er is geen gestructureerd referral proces
Veel organisaties vergeten een gestructureerd referral proces op te zetten. Referral is een ‘gevoelig’ kanaal waarbij als collega’s iemand aandragen die niet goed behandeld wordt in het referral proces de volgende keer waarschijnlijk niet nog een nieuwe kandidaat zullen aandragen. Het inrichten van de juiste route voor de referral kandidaat is dan ook essentieel. Hierbij is ook communiceren rondom de processtatus (CV ontvangen, afgewezen, aangenomen) van een aangedragen kandidaat richting de collega van belang.
Valkuil 4: Geen of niet juiste technologie
Technologie neemt een steeds belangrijkere rol in binnen referral. Met name technologie die medewerkers in staat stelt om op efficiënte wijze vacatures of employerbrand content te delen is steeds meer randvoorwaardelijk voor een succesvol referral programma. Door delen van content makkelijk te maken zorg je ervoor dat medewerkers dit ook daadwerkelijk gaan doen. Opvallend hierbij is dat veel referral technologie ‘apps’ zijn. Uit onderzoek weten we dat apps minder goed werken omdat mensen ze niet willen downloaden of hun password vergeten. Denk dus goed na over technologie die de medewerker helpt om content makkelijk te delen anders gaan ze het niet doen.
Valkuil 5: De spelregels zijn niet duidelijk
Om referral goed te laten verlopen is er een goed doordacht referral beleid nodig. Een beleid dat helderheid geeft over zaken als; ‘wie mag er meedoen?’, ‘welke kandidaten mogen geïntroduceerd worden?’ etc. Bij onduidelijkheid in beleid ontstaat er frustratie onder deelnemers aan referral en daardoor haken medewerkers af. Een goed vindbaar en helder geschreven beleid voorkomt teleurstelling en daarmee afhakers.
We hopen dat dit blog je helpt om niet in bovenstaande vijf valkuilen te trappen. Wil je meer weten over referral schrijf je dan in voor ons webinar van 16 mei.
Eens sparren over het schrijven van conversiegerichte vacatureteksten?

Sandor Snoeren
Managing director